Gå till innehåll

Frågor&svar

Här kan du hitta svar på några av de vanligaste frågorna som vi ofta får från våra kunder. Får du inte svar på din fråga här, eller på övriga sidor på vår hemsida, är du välkommen att kontakta oss (använd formulär längst ner på sidan).

Kategori Betalsätt

  • Om du hyr p-plats hos oss kan du välja att betala månadsavgiften på fyra olika sätt.

    Din parkering ska du betala i förskott, och du kan välja mellan fyra olika sätt:
    - E-faktura (anmäl via din bank)
    - PDF (meddela genom att mejla vårt Kundcenter)
    - Autogiro (anmäl via din bank)
    - Pappersfaktura (tillkommer en avgift på 45 kr/faktura)

    Läs mer här om olika betalsätt>>

  • Bomsystemen varierar lite i hur de fungerar. All information om hur du ska gå tillväga står på pelaren vid infartsbommen.
    Läs mer här hur de flesta bomsystem fungerar>>

  • I alla våra parkeringsautomater på tomtmark, kan du betala i efterhand om du inte vet på förhand hur länge du behöver parkera.

    Dra ditt kredit- eller bensinkort i betalautomaten när du kommer och ange det maxbelopp som får debiteras ditt konto om du glömmer att checka ut innan du lämnar parkeringsplatsen. När du återkommer till parkeringsplatsen och ska avsluta parkeringstiden så drar du samma kort igen i parkeringsautomaten som du gjorde när du kom. Parkeringstiden avslutas. Det tidigare maxbeloppet reduceras till kostnaden för den faktiska parkeringstiden. Om du glömmer att checka ut, checkas du automatiskt ut när tiden för det angivna maxbeloppet infaller. Detta belopp debiteras ditt konto.


    Obs! Du kan inte betala p-avgift för två bilar med samma kort vid samma tillfälle vid efterskottsbetalning. Om du drar kortet två gånger så tror systemet att du checkar ut igen och du riskerar då att få parkeringsböter.

  • På alla våra parkeringsytor utan bomsystem kan du betala med mobilen. Du kan antingen ladda ner någon av betalapparna (våra samarbetspartners är Mobill, Easypark samt Parkster), skicka ett sms, använd automatiserat talsvar eller ring mobilaktörernas kundtjänst.

    Parkeringstiden startas genom att du aktiverar parkeringen i appen, ringer ett kort samtal eller skickar ett sms. Alla parkeringsområden är numrerade. Numret står alltid angivet på biljettautomaten och detta nummer ska du hänvisa till när du betalar. Var noga med att du anger rätt zon. 

  • Mobiltelefonparkering är kostnadsneutral hos oss om du parkerar med Parkster, EasyPark eller Mobill. Mobilparkeringsföretagen kan dock erbjuda tjänster, som t.ex. navigering till p-platser och förslag på adresser via GPS sökning, vilket kan kosta extra om du väljer att använda denna extra service.

  • Nej, det går enbart att betala med kreditkort i parkeringsautomaten. Du kan fortfarande betala med mobilbetalning via app eller sms.  Var noga med att uppge rätt zonkod. Denna står angiven på skyltarna i anslutning till automaten.

  • Nej, i parkeringsautomaten kan du bara betala med kreditkort. Du kan fortfarande betala med mobilbetalning via app eller sms.  Var noga med att uppge rätt zonkod. Denna står angiven på skyltarna i anslutning till automaten.

  • Nej, det är inte möjligt att förlänga parkeringstiden genom parkeringsautomaten. Behöver du stå längre, måste du starta en ny parkering. Vill du kunna förlänga din p-tid rekommenderar vi dig att istället använda mobilbetalning. Genom app eller sms kan du enkelt förlänga p-tiden från där du befinner dig.

  • Ja, genom att sätta in/presentera samma kreditkort som du använde när du påbörjade parkeringen, kan du välja att avsluta parkeringen. Du betalar då enbart för den tid som du stått parkerad.

  • Hos Parkering Malmö kan du betala din månadsparkering med autogiro. Anmäl via din bank att du vill använda dig av autogiro. Sök Malmö kommuns parkerings AB om du inte kan se detta val automatiskt på din banksida.

  • I kundportalen under din profil hittar du ”Mina uppgifter”. Längst ner på sidan finns betalningsinformation där du kan välja mellan pappersfaktura (obs! medför en fakturaavgift) och pdf-faktura via e-post. Väljer du PDF-faktura måste du ange en e-postadress dit fakturan ska skickas. Vald e-postadress syns i rutan under rubriken ”PDF-faktura”.

    Kontakt din bank om du vill ändra till autogiro eller e-faktura.

  • I vår kundportal kan du själv ändra betalningssätt från faktura till PDF-faktura via e-post. Det gör du under ”Mina uppgifter” som finns under din profil. Längst ner på sidan finns betalningsinformation och där klickar du i ”PDF-faktura via e-post”.  Du kommer att få upp en ruta, där du ska ange den e-postadress dit fakturan ska skickas. Vald e-postadress syns i rutan under rubriken ”PDF-faktura”.

    Kontakta din bank om du vill ändra till autogiro eller e-faktura.

Kontakta oss

Vänligen fyll i formuläret nedan, så återkommer vi så fort som möjligt med svar.