Gå till innehåll
Förändrade öppettider i Kundcenter och Reklamation Pga coronaviruset har vi infört begränsade öppettider i vårt Kundcenter och Reklamation. Vi kommer ha öppet för besök mellan 08-10, helgfri månd-fred. Övriga tider är du välkommen att kontakta oss per mejl eller telefon. Vänliga hälsningar, Parkering Malmö
Läs mer

Frågor&svar

Här kan du hitta svar på några av de vanligaste frågorna som vi ofta får från våra kunder. Får du inte svar på din fråga här, eller på övriga sidor på vår hemsida, är du välkommen att kontakta oss (använd formulär längst ner på sidan).

Kategori Parkeringsautomater

  • Registreringsnummer kan inte ändras i efterhand. Du måste göra ett nytt köp med korrekt registreringsnummer.

  • Biljett eller kvitto skrivs inte ut, men om du vill ha ett kvitto på ditt p-köp kan du vid utcheckning välja att antingen få kvitto skickat till dig genom att ange din e-postadress i automaten, eller skriva ut det i efterhand via pkvitto.pmalmo.se.

     

     

  • Du har ett långtgående ansvar att se till att fordonet är uppställt enligt de parkeringsbestämmelser och villkor som gäller på platsen.

    Det är din skyldighet att skriva in fordonets registreringsnummer på ett korrekt och fullständigt sätt så att det är möjligt för parkeringsvakten att kontrollera att parkeringsavgiften har betalats. En förutsättning för att detta ska kunna ske är att fordonets registreringsnummer anges i sin helhet, dvs att de bokstäver och siffror som skrivs in överensstämmer med vad som står angivet på fordonets registreringsskylt. Om detta inte sker får det till följd att parkeringsvakten inte kan kontrollera att du betalt parkeringsavgiften.

    Om du trots ovan anser att du har fått en felaktig kontrollavgift kan vända dig till vår Reklamation. Varje reklamationsärende prövas enskilt mot de bestämmelser och rättspraxis som gäller för parkering på tomtmark.

  • Nej, det går enbart att betala med kreditkort i parkeringsautomaten. Du kan fortfarande betala med mobilbetalning via app eller sms.  Var noga med att uppge rätt zonkod. Denna står angiven på skyltarna i anslutning till automaten.

  • Nej, i parkeringsautomaten kan du bara betala med kreditkort. Du kan fortfarande betala med mobilbetalning via app eller sms.  Var noga med att uppge rätt zonkod. Denna står angiven på skyltarna i anslutning till automaten.

  • Parkeringsvakterna kontrollerar om fordonet har en giltig betalning genom att med sin handenhet scanna registreringsnumret.

  • När parkeringsautomaten inte använts på ett tag, går den ner i viloläge för att spara ström. Tryck på automatens startknapp – följ grön pil på klisterdekalen – för att sätta igång displayen.

  • Nej, det är inte möjligt att förlänga parkeringstiden genom parkeringsautomaten. Behöver du stå längre, måste du starta en ny parkering. Vill du kunna förlänga din p-tid rekommenderar vi dig att istället använda mobilbetalning. Genom app eller sms kan du enkelt förlänga p-tiden från där du befinner dig.

  • Är automaten trasig använder du dig smidigast av mobilbetalning. Var noga med att du uppger rätt zon – står angivet på skylt i anslutning till automaten. På vissa ytor kan du betala parkeringen med hjälp av en annan närliggande automat – säkerställ att det är samma zonkod på båda automaterna innan betalning.

    Vi är också tacksamma om du ringer och felanmäler parkeringsautomaten med hjälp av det telefonnummer som står på klisterdekalen. Uppge parkeringsautomatens nummer som också står angivet på dekalen.

  • Ja, genom att sätta in/presentera samma kreditkort som du använde när du påbörjade parkeringen, kan du välja att avsluta parkeringen. Du betalar då enbart för den tid som du stått parkerad.

Kontakta oss

Vänligen fyll i formuläret nedan, så återkommer vi så fort som möjligt med svar.