2018-05-16

Parkering Malmö och E.ON har skapat
100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö

Parkering Malmö och E.ON inviger installation av 100 nya laddpunkter i Malmö och har därmed fördubblat laddmöjligheterna i Parkering Malmös anläggningar på mindre än ett år.

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö nu - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.

- Samarbetet med E.ON har fungerat över förväntan. På mindre än ett år har vi mer än fördubblat kapaciteten avseende laddmöjligheter i våra anläggningar och på så sätt väl mött upp för den ständigt ökade efterfrågan. Det måste vara enkelt för Malmöborna att göra det hållbara valet och växla över till el- eller hybridfordon, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö. Vi kommer successivt att förse våra befintliga parkeringsanläggningar med solcellspaneler. Nästa steg blir att se till att våra laddpunkter i allt större utsträckning skall försörjas med el via solceller. I framtida nyproduktion blir detta en självklarhet, avslutar Tomas.

- Genom etablering av laddinfrastruktur driver vi omställningen till en hållbar transportsektor. Vi är glada för att vi tillsammans med Parkering Malmö gör det enkelt att köra på el i Malmö. Vi välkomnar även elbilisterna att ladda på E.ON´s nätverk i övriga Skåne, Sverige och Europa, säger Karin Waldén på E.ON.

För mer information om projektet kontakta:
Tomas Strandberg - VD, Parkering Malmö
Tel +46(0) 40 605 69 00 e-post: tomas.strandberg@pmalmo.se

Karin Waldén, ansvarig för e-mobility
tel +46 (0) 725 156 878
e-post: karin.walden@eon.se

Parkering Malmö är ett helägt kommunalt affärsdrivande bolag med uppdrag är att bygga och förvalta parkeringsmöjligheter på tomtmark i Malmö. Parkering Malmö äger 10 parkeringsanläggningar i staden och förvaltar över 45.000 parkeringsplatser.

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag och har cirka 2 200 medarbetare i Sverige. E.ON bygger laddstationer för elfordon