
Frågor & Svar om prisjusteringar
Varför måste ni årligen höja priset på min parkering?
Genom en årlig översyn av våra priser säkerställer vi att vi kan genomföra kontinuerliga förbättringar i våra parkeringsanläggningar och utveckla vår verksamhet. Vi genomför kontinuerligt målningsarbeten, förbättrar belysningen samt arbetar med olika trygghetsåtgärder såsom installation av kameror, megafoner, blått ljus mm.
Vi utvecklar också olika lösningar för att förbättra parkeringupplevelsen och servicen för våra kunder inom digital, trygg och hållbar parkering. Under 2021 har vi bl a förbättrat vår kundportal och bokningssystem, lanserat en chatt-funktion med förbättrad Frågor&svar samt introducerat ett erbjudande om gratis hållbar biltvätt.
I den årliga översynen av våra priser inför 2022 har vi också förberett inför den nya prispolicyn, där målet är att skapa en rättvisare struktur i vår prissättning. Bland annat har priset på parkeringsytor där det har legat för lågt höjts för att harmonisera med andra likvärdiga parkeringar.
Är det för att ni installerat solceller, laddplatser och växtväggar som ni måste höja priserna?
Parkering Malmö ägs till 100 % av Malmö stad, men är inte finansierat av ägaren. Det innebär att vi arbetar under samma förutsättningar som andra bolag, och alltså måste säkra en rimlig lönsamhet för att utveckla och effektivisera verksamheten. Som kommunalt bolag ska Parkering Malmö parallellt arbeta för att nå de krav som våra ägare ställer, vilket bl a är att årligen leverera ett koncernbidrag om 20 miljoner (som bl a går till att finansiera stadens kulturverksamhet), samt bidra till stadens miljömål och mål kring social hållbarhet.
Jag upplever fel och brister på parkeringsytan som jag står på, och tycker inte att det känns rimligt att betala mer.
Om du upptäcker fel eller brister på ytan/i anläggningen där du parkerar, så tveka inte att höra av dig. Vi arbetar för att våra parkeringsytor ska kännas trygga och fräscha, och uppskattar om våra kunder hör av sig så att vi kan åtgärda fel som vi inte ännu själv uppmärksammat.
Om du står på en p-yta som inte är några av våra egna anläggningar, förmedlar vi informationen vidare till aktuell fastighetsägare. Vänligen använd kontaktformuläret som ligger under "Chatta med oss/Frågor och svar" nere i höger hörn på hemsidan för att meddela oss vad som kan förbättras.
Varför kommer ni att införa en ny prispolicy och vad kommer den att innebära?
Parkering Malmö arbetar för att ständigt förbättra och utveckla vår verksamhet, och den nya prispolicyn är ett led i detta. Den nya policyn baseras på tre principer:
Likabehandling
Alla våra kunder har rätt att erhålla ett likvärdigt pris för en likvärdig produkt.
Effekt: detta innebär bl a att vi kommer att ta bort olika rabatter och vissa produktkategorier, samt basera priserna enligt geografiska zoner beroende på hur attraktivt läget är.
Långsiktighet
Prissättningen ska vara långsiktig och erbjuda förutsägbarhet.
Effekt: Våra kunder kommer att få god framförhållning genom information om prisjusteringar den kommande treårsperioden.
Transparens
Alla våra kunder och andra intressenter ska ha tillgång till information om våra prissättningsprinciper.
Effekt: Vår prispolicy kommer att finnas tillgänglig på vår hemsida med information om bl a vad som påverkar vår prissättning.